Omtale på «Kristne blogger»

I det siste har det blitt oppretta ein blogg-portal for norskspråklege bloggar med kristent innhald, Kristne blogger. I ein kommentar på bloggen min, sa bloggportalens administrator, Tertius (eg reknar med at dette ikkje er hans/hennar ekte namn) at det var tanken å omtale dei mest interessante bloggane, og min blogg var først ut. Eg siterer:

Kjetil Kringlebotten framstår sin unge alder til tross som en belest og reflektert teologisk blogger. På “Skapkatolikken” diskuteres diskuteres tunge og tildels omstridte teologiske tema med innsikt, og forfatteren er ikke redd for å komme til konklusjoner som strider mot autoritetenes – det være seg Den norske kirke, opinionen og tidens ånd, eller Den katolske kirke, som han opplever en dragning mot (derav tittelen).

Hver søndag publiserer han tanker om ukas bibeltekst, nærmest en mini-preken. Her gjør hyppig bruk av sitater fra predikanter og bøker. Øvrige tekster produseres i høyt tempo. Kommentarer fra lesere blir det flere og flere av, men denne bloggen er nok ennå ikke “oppdaget” av publikum flest. Den fortjener flere lesere!

Eg må innrømme at eg vart litt «stolt» av dette (sjølv om det er ein av dei sju dødssyndene ;-)). Det er alltid bra med anerkjenning — det er smigrande med så god omtale. Då får eg håpe at dette fører til betre besøk på bloggen min i framtida.

mvh

This entry was posted in Ymse.

7 comments on “Omtale på «Kristne blogger»

  1. Tertius says:

    Hei, hyggelig at du skaper blest om “Kristne blogger”-prosjektet med denne teksten. Jeg skjønner at du har mange blogg-jern i ilden, men hvis du skulle ha lyst til å være med og bidra på “Kristne blogger” (mye eller lite), så mail meg. (Jeg ser for meg at det ikke er så mye innsats som skal til før siden kan bli svært god).

  2. Jeg skjønner at du har mange blogg-jern i ilden, men hvis du skulle ha lyst til å være med og bidra på “Kristne blogger” (mye eller lite), så mail meg.

    Ja, kanskje. Kva tenker du på, då? Omtale av bloggar? Andre tekstar?

    mvh

  3. steve says:

    Kjetil,

    Regarding the question you posted in the comments box over at Triablogue, if you prefer to speak with me in private, you can contact me at: hays1999@aol.com.

  4. Tertius says:

    Ja, det kan godt være omtale av andre blogger. Men prosjektet er jo til de grader i støpeskjeen (kun to dager gammelt), så hvis du har synspunkt på utforming og innhold, er det også velkomment.

  5. steve says:

    Kjetil,

    No, your comment wasn’t erased. You originally posted your comment on the “Pontifications” essay (scroll up), rather than here (“The Real Ellipsis”). You will find that your original comment is still there, along with my answer.

  6. steve says:

    This was the answer I posted in reply to you question:

    Tradition, in the sense of 2000 years of historical theology, is entitled to a respectful hearing.

    Having said that, my starting-point is Scripture. The primary context for the NT is the OT. The secondary context is Greco-Roman culture and 2nd Temple Judaism–especially Palestinian Judaism, but Diaspora Judaism (e.g. Alexandria) is also relevant.

    The primary context for the OT is the intertextual relation between later OT books and earlier OT books. The secondary context is ANE culture, viz. Egyptian and the Mesopotamian civilizations (Sumerian, Babylonian, Assyrian).

    Does that answer your question?

  7. Her er ei liten kommentar til bloggen; Ein vitug skapkatolikk frå bloggen Jag etter vind.

    mvh

Leave a Reply

