Evolusjon og kreasjonisme

Morten Magelssen på Morbus Norvegicus har for ida ein god post om evolusjon og kreasjonisme der han mellom anna viser til ein av mine postar på området, tatt frå min artikkelserie om vanskelege spørsmål. Her er eit lite utdrag frå posten til Magelssen:

Kirkefedrene var ikke i tvil: “Jeg tror ikke at noen vil tvile på at dette er billedlige uttrykk som er uttrykk for mysterier”, skrev Origen (år 231). Augustin ga uttrykk for det samme i sin kommentar til 1. Mosebok (ca. år 391).Mitt syn er derfor at evolusjonsteorien ikke bare er forenlig med et kristent verdensbilde, men at den er kreasjonismen teologisk overlegen.

Så, kva venter du på? Kom deg over til Morbus Norvegicus og delta i debatten!

— Kjetil Kringlebotten

6 comments on “Evolusjon og kreasjonisme

  1. Annbefales says:

    http://www.answersingenesis.org/

    Stikk inn på linken “Get answers”

    “For the foolishness of God is wiser than man’s wisdom,…” 1 Corinthians 1:20…

    Jeg kommer alldri til å forstå hvordan Gud skapte verden, hvordan de blinde ser igjen, hvordan de døve hører, hvordan de lamme går igjen eller hvordan min venn ble helbredet fra Hiv/Aids. Men alt jeg vet er at det skjer. Guds helbredene kraft skjer hver dag, som et vitne. Vår samvittighet er der som et vitne..

    Jeg må innrømme at en av de store tingen jeg har hatt problemer med er å lovprise hva jeg kjenner av Gud og hva jeg tenker om Gud, istedet for å la ham være GUD og la Han gå forbi min forstand

    “Trust in the LORD with all your heart
    and lean not on your own understanding;” Proverbs 3:5

    Bless you all”

  2. Den sida kjenner eg til, full av sitatjuks, slik dei fleste andre kreasjonistsider.* Og kva har resten av innlegget ditt med evolusjonsteorien å gjere?

    * Kreasjonist er ikkje det same som at ein trur at Gud har skapt verda.

  3. Answers says:

    Answersingenesis.org,Hvordan kan du vite dette ?

    Hvis Gud skapte verden på 6 dager (Slik Bibelen sier), og mennesket forteller at det er skapt ved hjelp av et smell og vi, mennesker, er et resultat av en stadigforandrene bakterie/amøbe.
    Men hva om Gud fantes, ville du stolt på mennseket da. Vil du gamble med evigheten, på at det “den” eller “den” vitenskpasmannen stemmer, fordi det passer så bra med din forstand og det du har lest/lært. Når Bibelen har sagt at din forstand kommer aldri til å forstå Gud, stol heller på Herren av hele din forstand, hjerte og sjel. Han ville ikke ha sagt det visst det var enkelt…. Dessuten, tenk om det du har blitt lært var feil…

    Hva me engler/demoner ? Bare fordi ikke akkurat du eller jeg har opplevd en, så er det flere millioner av mennesker som har… Hva vil være vår forklaring, og dersom vi har en, hvordan kan vi vite at den er riktig.
    Jeg forventer ikke noe svar, og jeg ønsker ikke en “fisstfight” mellom oss. Det er det siste jeg vil ha.. Jeg kan gjerne tape denne diskusjonen, for dette handler ikke om denne diskusjonen…
    Men om Jesus, vår Far i himmelen. Han som kjøpte oss fri fra syndene, fordi han elsket oss så høyt… Alt han som kreves av oss er: Tro på det og vi vil få tilgivelse å Et evig liv i himmelen, men vi nekter. “Gud er teit”, “Gud suger”, sier vi. Hvorfor det?

    Jeg skulle ønske dette kunne vert siste kommentar, eller innlegg. Og at det aldri kom noe hissig svar og lignene.

  4. “Jeg skulle ønske dette kunne vert siste kommentar, eller innlegg. Og at det aldri kom noe hissig svar og lignene.”

    Ja, ingenting er som å sleppe å bli konfrontrert med spørsmål.

    Så, har eg sagt at Gud ikkje skapte jorda? Nei, det har eg ikkje. Men du ser ut til å vite nøyaktig korleis det skjedde. Var du til stades under sjølve skapinga?

    Vidare er det viktig å poengtere at ideen om at verda vart til på seks dagar (6×12 eller 6×24 timar) er ganske ny, det fanst nærast ingen Kyrkjefedre som trudde dette. Vel, du reknar vel ingen før reformasjonen som kristne, så det kan du jo berre sjå bort frå.

    Og ein ting: Ikkje legg inn to like innlegg på to trådar.

    mvh

  5. Eg vil kort leggja til at ordet som er omsett med dag, yom, ikkje berre betyr dag, men også ein kva som helst tidsepoke, eller ei spesiell tid. I 1Mos 2:4 står det,

    “Dette er soga om himmelen og jorda då dei vart skapte. På den tid Herren Gud skapte jorda og himmelen…”

    Orda som er omsett; “den tid,” er altså yom. Altså kan ein kanskje seie at når bibelomsetjingane skriv; “Og det vart kveld, og det vart morgon, fyrste dagen” (1Mos 1:5), så kan det hende at det var snakk om tidsperiodar. Men så trur eg også at dette er ei myte, og ein finn like myter i mesopotamiske skapingssoger. Men forskjellen ligg i at i dei mesopotamiske skapingssogene er sol og måne “smågudar,” medan i Bibelen er dei “dei to store ljosa” (1Mos 1:16).

    Altså kan ein seie at Bibelen tar tak i ei allereie eksisterande myte, og tolker den gjennom det fyrste bodet, “Du skal ikkje ha andre gudar attåt meg.” (2Mos 20:3)

    mvh

  6. […] evolusjonsteorien ein “skattebetalt religion”? 3 04 2007 I anledning kommentarane i denne posten vil eg kort vise til denne bloggposten om “evolusjonsteorien,”* der det blir påstått […]

Leave a Reply

