The Dawkins Delusion

Via Apologetik.dk

Denne filmen snur opp ned på Dawkins argument mot Gud, på ein morosam og underhaldande måte. Den er ikkje meint som eit “bevis” for Gud, men det tar Dawkins heilt på kornet (spesielt hans blånekt til å lese seg opp på teologi).

9 comments on “The Dawkins Delusion

  1. Nicolas says:

    Hehe, morsom film. Men hvis den der tar noen på kornet, så er det stråmann-Dawkins. Menmen.

    Angående Dawkins nekt på å lese seg opp på teologi, så vil jeg sitere fra et leserbrev i Morgenbladet sist uke: “Man trenger ikke lese alle motereportasjene og artiklene om keiserens nye klær, for å se at han er naken.”

  2. Ja, eg har lest det innlegget eg også. Og artikkelen som “provoserte” det fram. Men når ein ikkje vil lese teologi — på same måte som “dr. Tommyrot” ikkje vil gjere noko aktivt for å finne ut om Dawkins ekisterar, så kan ein heller ikkje kreve å bli tatt på alvor.

    Dawkins er, for å sitere ein kamerat av meg, “ein kristenfundamentalist utan Gud.”

  3. Nicolas says:

    Jeg har (for en stund siden) bestilt en av de mer kjente bøkene til den opphøyde C.S.Lewis og venter spent på å få den. Den bør inneholde noen skikkelig gode argumenter som får meg til å stoppe opp og tenke. Men, jeg holder ikke pusten, for å si det sånn (jeg ble veldig skuffet over Paul Nelson da han viste seg å være blottet for kunnskap om evolusjonsteorien og ikke var intellektuelt utfordrende i det hele tatt).

    Som innlegget på sist fredag i Morgenbladet forklarte er teologi bare tekstgranskning. Og sånn sett er jo teologi helt bortkastet når spørsmålet er “finnes gud?” og ikke “hva mente jesus?”

  4. Nicolas says:

    Jeg må forresten spørre deg om noe du sikkert kan svare på: finnes det egentlig noen teologer som ikke tror at Gud finnes?

  5. Det finst sikkert mange teologar som ikkje trur på det, ja. For å vere teologi så må du altså ha ein grad, ikkje vere truande.

    Poenget er at Dawkins oppfører seg akkurat som denne “dr. Tommyrot,” og det finst mange andre som er betre enn han.

  6. Nicolas says:

    “Det finnes sikkert” – ja så klart. Men kjenner du til noen? Er spørsmålet “eksisterer egentlig gud?” i det hele tatt et tema blant teologer, et tema som forsvares av mennesker som ikke a priori antar at gud finnes?

    Og jeg er ikke enig i at Dawkins oppfører seg som Dr Tommyrot. Dr Tommyrot nekter å se på bevisene for at Dawkins finnes, mens Dawkins ikke nekter å se på bevisene for at Gud finnes. Det Dawkins nekter å se på er analogt med bloggomtaler og nyhetsartikler som omtaler Dawkins i 3. person og antar at han finnes – men det bekrefter jo på ingen måte Dawkins eksistens.

  7. Eg har lest mykje ateistisk litteratur. Dawkins nekter å lese seg opp på teologi. Kvifor det? Er han redd?

  8. Nicolas says:

    Skal jeg gjette vil jeg tro at han mener det er bortkastet å bruke tid på noe sånt. Og jeg tenderer vel til å være enig, i alle fall etter å ha lest den første delen av C.S. Lewis “Mere Christianity”. Interessant å se hva folk trodde før, men utgått på dato hva argumentene angår, pluss de obligatoriske logiske hullene i argumentasjonen.

    Men hvem mener du han (og jeg) burde lese da? Hvilke teologer er det som tar for seg det aller mest grunnleggende ved Guds eksistens?

  9. Aquinas er bra, det same er Alvin Plantinga og William Lance Craig. Elles finns det mange der ute, og mange av dei byrjar ikkje med å anta Guds eksistens, men argumenterer seg til det.

Leave a Reply

