Erling Rimehaug om fasten og kampen mot synd

Nå kan vi få alle Kristoffer Schaus programmer om dødssyndene på DVD. Ideen bak programmene er at Schau skulle utføre dem alle sju for å påkalle seg Guds vrede – og når det ikke kom noen reaksjon fra Gud, var det bevist at han ikke bryr seg.Schau tar utgangspunkt i en ikke uvanlig misforståelse. Fråtseri, utukt, griskhet, vrede, bitterhet, mismot og hovmod er ikke først og fremst handlinger. Det er uttrykk for innsikt i grunnleggende menneskelige holdninger. I oldkirken ble de omtalt som tilbøyeligheter eller lidenskaper. Handlingene våre er bare symptomer på disse kreftene som driver oss.Derfor er vi dømt til nederlag dersom vi med kamp mot synden forstår et strev for å la være å utføre syndige handlinger. Da retter vi oppmerksomheten mot å bekjempe symptomene, i stedet for å gjøre noe med sykdommen. (…)

[Evagrios av Pontos, en av ørkenfedrene og 300-tallets ledende teologer,] sier at det dypest sett er tre av dem som rydder veien for alle de andre: Fråtseri, griskhet og forfengelighet. Kan vi vinne over dem, så er kampen langt på vei vunnet, sier han.

Evagrios medisin mot de tre grunndemonene er ganske enkel: Spis lite og enkel mat. Sov på bakken. Kvitt deg med flest mulig eiendeler. Lev for deg selv og unngå å snakke med andre. Det er råd som han selv fulgte som eneboer i ørkenen. Dermed er det også lett å avfeie ham som en gammeldags asket, en det er umulig for oss å ta til forbilde.

Men om vi ser bak disse konkrete rådene, så ser vi en visdom som er like anvendelig og utfordrende for oss som ikke er eneboere. Å seire over synden handler ikke om å unngå å gjøre bestemte handlinger. Det handler om å leve et liv i enkelhet og måtehold, slik at vi ikke gir næring til våre onde tilbøyeligheter, men i stedet blir åpne for Åndens gjerning i våre liv. (…)

Kirkefedrene forkynte ikke om våre onde tilbøyeligheter for å fordømme oss. Budskapet var ikke Guds fordømmelse, men Guds hjelp. Slipper vi Ånden til, kan Han la Jesus vinne skikkelse i oss. Da kan de tilbøyelighetene som fører oss bort fra målet, bli omskapt til de gode drivkreftene som bringer oss i riktig retning.

Det var derfor fasten ble plassert før påsken: Stillheten og begrensningen skulle rydde rom for budskapet om forsoning og oppreisning til et nytt liv.

Derfor er det nå tid for å be Efraim Syrerens fastebønn:

«Gi meg ikke lettsindighetens, forfengelighetens, maktlystens og de tomme ordenes ånd. Men gi meg, din tjener, kyskhetens, ydmykhetens, tålmodighetens og kjærlighetens ånd. La meg se mine egne synder og ikke dømme min neste.»

Kjelde:
Rimehaug, Erling, “Syndens rot.” Vårt Land Nettutgåva, 17.02.2008 (19.02.208)

One comment on “Erling Rimehaug om fasten og kampen mot synd

  1. Øyvind says:

    “Fråtseri, utukt, griskhet, vrede, bitterhet, mismot og hovmod er ikke først og fremst handlinger. Det er uttrykk for innsikt i grunnleggende menneskelige holdninger.”

    Tror du ikke Kristopher Schau ikke innehar, eller har innehatt noen av de holdningene? Tror du han innerst inne er en asketisk kristen som bare utførte fasadehandlinger? Det blir vel litt for lett…

    Men ja Kjetil.. du er vel neppe en fransiskaner, som Evagrios gjerne ville at du skal være. Men be Syrerens bønn du.. vi andre trenger ikke den til å holde oss fra å dømme vår neste.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s