Ny biskop

Vårt Land melder at den nye biskopen i Bjørgvin er Halvor Nordhaug. Det var ei gledeleg nyhend. Giske seier at han ikkje var i tvil om valet. Men eg har mine tvil om at dette var personleg eller om Giske gjer dette av politiske årsaker. For om han ikkje hadde valt denne kandidaten, så hadde han mista all politisk truverd.

Nordhaug er for tida rektor for praktikum på MF. Og så er han relativt tradisjonell og ortodoks. (Eg likar ikkje uttrykket ‘konservativ,’ då det har blitt ein politisk term.)

4 comments on “Ny biskop

  1. Bjørn Are says:

    Giske er såpass oppegående at han velger også denne type kandidater nettopp for ikke å kunne beskyldes for å være uten troverdighet.

    Men jeg har vel ikke tillit til ham før han åpent vedgår at kirken ikke ga kvinnen sjel på 1600-tallet, eller noen gang har vært i tvil om det spørsmålet.

    Altså aldri.

  2. Ja, ja…😉

    I dag skal eg på avskilsgudsteneste for biskop Ole D. Hagesæther. Håpar at det går bra.

  3. Claes says:

    Biskop-elekt Nordhaug er en utmerket mann. Og jeg håper det går bra for ham i storm og stille på Vestlandet.

    Bjørn Are: Jeg ble nysgjerrig vedrørende Giske: Kan du utdype når/hvor Giske hevdet at kirken innvilget kvinnen sjel på 1600-tallet? Det er jo en heller eksotisk versjon. Den vanlige røverhistorien, som så vidt jeg vet bare fortelles i Norge, er da at det skjedde under konsilet i Nicaea?

  4. Bernti says:

    Etter litt rask googling rekner eg med at fotnote 9 i følgjande artikkel gjer svar:

    http://www.trotvil.no/2007/10/16/hva-skjedde-pa-kirkemøtet-i-nikea/

Leave a Reply

