Carissimi er død

Via Oddvar Moi

Vårt Land melder at Carissimi-saka no er død. “Det var ingen dialogvilje på andre siden av bordet,” seier Dag Øivind Østereng, “og et nytter ikke å henvende seg dit igjen. Vi må derfor erkjenne at vår opprinnelige agenda er død. Vi har sittet og snakket med oss selv og for døve ører.” Dette er sjølvsagt trist, men får mi sida var det forventa. For det same skjedde med SKG på 90-talet. (Situasjonen kan ha vore ein annan, eg er litt usuikker her.)[1] Kanskje vil Østereng no gjera alvor av det han oppfordra til i eit foredrag om kyrkjeleg fellesskap:

Min røst i denne debatten er; vi må alle kjenne kallet til å bryte opp og søke en kirkelig enhet for en ny tid, og jeg tror vi må gjøre det i en eller annen protestantisk samlet dialog med den Kirken som hadde den kirkelige jurisdiksjonen her i landet fra kristningen til reformasjonen. Ikke mindre enn det. Hvor mange som vil gå den veien er for meg uinteressant, så lenge jeg ser det som vårt kall.

Anbefaler også å lese denne kommentaren av Jon Magne Lund. (Og spør deg; kan du huska sit gong ein prest i Den norske kyrkja vart avsett på grunn av vranglære?)

Noter:

[1] For å lese litt meir om SKG, som no er lagt ned, kan ein sjå her.

Leave a Reply

