Nytt namn på bloggen

Eg har no, etter ein del år som ‘katolikken,’ valt å gje bloggen min eitt nytt namn: Εὐχαριστία. (Med latinske bokstavar: Evcharistia.) Dette er ikkje fordi eg ikkje lenger ser på meg sjølv som katolsk – langt derifrå! – men fordi eukaristi – å takke Gud, å ta del i sakramenta, etc. – er livets føremål. Fr. Arnfinn Haram seier det slik:

Her sitter jeg altså midt i våren, midt i virkeligheten. Både det vakre og det vanskelige kommer meg så nært når jeg sitter slik. Jeg er også et skjelvende lite lam, på vaklende føtter. Men jeg lever! Skjønnheten og livsgleden gjør oss ofte mer følsomme og sårbare for alt det som vondt i livet. Både skjønnheten og smerten vekker i meg menneskets dypeste trang: Vi vil ikke bare oppleve verden — vi vil også dele vår opplevelse med andre, både sorg og glede. Først da blir vi tilfreds. Det er det vi gjør i Eukaristien. Vi deler alt med Gud. Da først faller vi til ro. Da først blir vi lykkelige.

Hva er meningen med livet? Det er ikke å bli rik og vellykket, det er ikke å bli den flinkeste og kuleste. Det er å takke Gud. Det er å utstråle takk til alt omkring deg. Det er — Eukaristien!

Eg vurderer også å flytte bloggen til ei anna adresse, men det tek eg etter kvart.

This entry was posted in Ymse.

Leave a Reply

