HimalPartner? FAIL

Vårt Land melder at Tibetmisjonen no har fått nytt namn, etter ein poll på avisa sine nettsider. Eg har ein mistanke om at folk har stemt berre på gøy, og stemt på det mest tullete namnet dei kunne finne.

Eg veit ikkje om det er eit forsøk på å vere ‘kul,’ ‘relevant’ og ‘trendy,’ men det nye namnet er seriøst noko av det dummate og uforståelege eg har høyrt på lang tid. HimalPartner? Kva betyr det eigentleg? At ein er ‘partnar’ med Himalaya? Eg skjønar at dei kanskje ville flytte fokus på Tibet over på Himalaya generelt, då dei har like mykje (eller heller meir) å gjere med Nepal enn Tibet. Men kvifor ikkje t.d. berre ‘Misjon i Himalaya’ eller ‘Himalayamisjonen’? Kvifor velge eit namn som høyrer ut som om det er laga på spøk?🙄

This entry was posted in Ymse.

5 comments on “HimalPartner? FAIL

  1. Øystein says:

    Fordi – og jeg har dette fra informasjonslederen, som jeg kjenner (jeg har ikke stemt eller deltatt i diskusjonen) – misjon er forbudt i Tibet. Så organisasjonen lette etter nytt navn som kunne fungere også i Tibet.

    Hvorvidt de har valgt et godt navn, skal ikke jeg uttale meg om🙂

  2. Knut says:

    Jeg trur ikke “valget” i Vårt Land var grunnlaget for at navnet ble valgt.. Trur det var Landsmøtet som med klart flertall bestemte å bruke HimalPartner ..

    Jeg synes egentlig at HimalPartner er et bra navn. Det er rett og slett moderne misjon, og spiller på at misjon ikke bare er en ovenfra og ned,noe vi skal overlevere og så gå videre, det er like mye et samarbeid både med norske og folk i Himalaya. I relasjonen ligger misjonen….

    Er Evkaristi et navn som gir mening?

  3. Åge says:

    Leste på http://www.himalparter.no følgende..

    “Himal betyr”hvitt fjell” på Nepali og partner viser til et likeverdig samarbeid med folk i Norge og Kina/Tibet og Nepal.
    – Navneendring betyr ikke at vi endrer kurs. Tvert imot. Vi beholder det samme tydelige misjonsfokuset og fortsetter å arbeide på samme måte som vi gjør i dag. Tibet og misjon er like viktig selv om forlater navnet Tibetmisjonen, sier generalsekretær Heidi Westborg Steel.”

    Kanskje dette hvite fjellet og partner viser til at man misjonerer (er tydelig/synlig) og samtidig er en partner med den man arbeider sammen med- både i Norge og Himalaya?… Ikke vet jeg..

  4. Åge says:

    Rettelse: det var visst http://www.himalpartner.no

  5. Det kan godt stemme at Himal betyr noko, men for folk flest vil dette berre høyre ut som ein dårleg gimmick.

Leave a Reply

